Wednesday, October 24, 2007

Pengalaman Bersalin Aku…

Hi bertemu lagi kite ye? Selamat Hari Raya untuk semua. Aku dah selamat melahirkan anak perempuan hari raya pertama hari tu. So now ni aku ala² bz menguruskan anak dan diri sendiri.
Pagi raye tu aku sakan bersiap dari umah mak mertua aku. Sejak malam raye lagi aku dah ade kat situ. Lepas Saiful balik sembahyang raya, aku akan balik Kuantan pulak jumpe mak aku.
Tengah aku syok² makan cubit sane skit sini skit, tetiba dde air suam² hangat kuar meleleh celah peha. Jenuh aku tahan kemut² tapi kuar gak meleleh. Aku takleh nak kontrol cun lagi dah. Aku panggil mak mertua aku sebab dia sorang je yg ade mase tu.
Mak mertua aku kate air ketuban aku dah pecah. Aku takde la gelabah sangat sebab takde plak rase sakit. Tapi mak mertua aku bawak gak aku gi hospital. Disebabkan mak ertua aku tu sopan. Dari usj ke SMC punyelah slow. Aku rase cam nak drive je cepat sikit sampai sebab dalam stengah jam lepas tu aku terase cam memulas perut aku nih, rase cam nak berak pun ade. rasa sakit kat blah belakang pastu beralih ke depan. jap cam slow sikit, cam reda je aku rase. aku pun cool balik… pastu mase nak parking terkial-kial tu aku rase sakit lagi… pastu aku turun kete aku leh la lagi jalam slow² pastu rase sakit datang lagi tetiba. sakit tu datang every 10 minit. lama kelamaan sakit tu makin menjadi-jadi. mak mertua aku sik la suh aku relaks tarik nafas, mengucap segala benda dia suruh aku buat terutama sekali bersabar :p
Nurse sambut aku sementara mak mertua gi kaunter daftar ke hape pon aku tak tau la. bila kat dlm labor room tu, doctor masukkan jari dia. pintu rahim aku dah terbukak 4cm dia kate.  perut aku dah le memulas cam nak berak nih.  aku rase contractions pun dah makin dekat ni. Aku sakit bagai nak putus nyawa. Aku mintak epidural. Kawan aku pesan kalo tak tahan mintak je apidural. Tapi bila doctor check, aku dah dilate 6cm.  Doctor suggest aku sedut gas je.
Semua kalang kabut jadinya. Pergh sakit giler. Serabut dah pala otak aku. Aku nampak doctor ngan 2-3 orang nurse kehulu kehilir tak tau buat ape tah.  Dengan tension sebab dengar tangisan bayi kat bilik lain.
Aku rase dekat 2 jam aku sakit bagai nak rak, doctor kata aku dah ready to push the baby out. dah 10cm dilated. Perghhh tak penah aku rase sakit cam ni. sakit mcm sakit perut nak berak tapi 10000x lagi dasyat sakitnya. dari pinggang hingga ke perut rasanya. kaki pun dah lenguh asyik baring terkang². Setiap kali sakit dtg, dgn sendirinya rasa mcm nak teran.
masa aku teran tu, doctor seluk tgn dia kat dalam. alamak! doc kata anak aku breech (songsang). so dorang dah get ready to tolak aku ke operating room (OR). doc kata kat aku jgn teran lagi. Aku gelabah sebab doctor yg cakap tu gaya cam gelabah je. Aku lagi la gelabah. Aku dah takleh tahan nih!
bila aku dah kat OR tu, baru je dorang nak buat persiapan, tetau je aku pekik sambil meneran dgn kuat. Sakit gile babi. Mak Mertua aku muncul. Dia pun muke gelabah gak. doctor kata bontot baby kau dah keluar!!! Azab giler beranak anak luar nikah ni. Aku hati dah panas ni. Dah rase cam nak mati dah ni. Abis la lubang aku besar pasni takde laki nak kongkek aku lagi kang huh!
Doctor cuma tolong tolak bontot anak aku ke dlm supaya tak perit utk aku meneran. tapi tak berjaya! Aku meneran lagi. Kat pala otak aku skarang nak kasi lepas je. Aku dah tak duli dah anak aku kuar pala dulu ke bontot ke kaki ke ape. azabnye skarang memang sakit giler. doctor tolong tarik kaki anak aku. bontot dan kaki dah kuar.
takut tangan anak aku patah je ni. doctor selit masuk tgn dia utk adjust apa² yg patut. aku dah tak bermaya nak meneran. mampu meraung kesakitan je. tak tau nak mintak tolong sape. Aku cuma nak supaya ni semua selesai. dah tak sanggup aku nak melalui tu semua. sakit bagai nak mati!!
Aku takleh tahan dgn separuh anak terkuar, separuh lagi tak lepas macam ni. Dorang takut kepala anak kau tersangkut which means boleh block penafasan dia. doctor selup masuk tgn dia lagi. dia godeh² (adjust) tah hape² memang dah barai abis dah lubang aku dorang kejekan. lama kelamaan berjaya keluarkan. dan dgn serta merta sakit yg kau alami tadi tu semuanya hilang. lapang pala otak aku… aku pun dah tak larat nak jerit. mase tu aku baru perasan semua ade kat situ. mak mertua, bapak mertua, saiful…
Anak aku berat 3.5kg nasib baik tak koyak sampai ke bontot. hahaha… bila dah wrap baby dgn kain warna pink, dorang pass lah kat Saiful. Saiful azan kat telinga anak aku tu. apa nama dia. masa tu aku masih sibuk terkangkang. sebab lepas je doc potong pusat dia, tak lama kemudian placenta keluar. doctor pon mula lah jahit aku. memandagkan tadi masa bontot anak aku keluar, doctor tolong gunting sebelom terkoyak dnegan sendiri. jahitan pon tak lah banyak. cuma setakat 6 ke 7 jahitan gitu.
Aku tak pasti pengalaman orang lain mcm mana. kalau inilah yg dikatakan normal. memang azab nauzubilah. mase aku mengalami kesusahan tu baru aku terkenang dosa² aku. mase tu aku pasrah abis. Aku terima je kalau ni pembalasan aku kerana melahirkan anak haram ni.
Aku tengok muke anak aku. Tak tau la macam muke sape. Aku tak larat nak pk mase tu. Mak mertua aku kate macam muke Saiful. Eleh.. yelah tu… wakakaka…