Sunday, July 9, 2006

Tiada Kesudahan

Setelah 2 hari Saiful tak balik, bunyi kereta dia yg memasuki perkarangan rumah kami mendebarkan aku. Aku berpura-pura tengok tv. Dia masuk rumah bersama Kamalia dan terus naik keatas tanpa mempedulikan aku. Aku sedikit terasa. Bukan aku cemburu tapi aku terasa bagai dihina.
Aku kesunyian tapi takde mood nak cari kawan. Takde mood nak cari tempat meluah perasaan. Aku teringatkan Zamri. Sejak aku kahwin, sekali je aku projek dengan dia. Lepas tu kami jarang berhubung lagi. Kalau tak, dulu dia la yg selalu jadi tempat aku mengadu macam-macam sebab dia la sepupu aku yg paling rapat. Kami berkongsi rahsia dan segala-galanya termasuklah tubuh badan. Tapi aku rasa ini bukan masanya untuk aku mencari ketengan dengan cara itu. Aku terasa nak pergi jauh tapi tak baik untuk kandungan. Aku malas nak travel.
Sekarang aku rasa nak cari kerja nak lari jauh dari Saiful. Lagipun Saiful ada kes, mesti family dia tak pertikaikan kenapa aku hilangkan diri dan tinggalkan Saiful. So, aku dah selamat kat situ. Kredit kad yg Saiful bagi dah tak boleh pakai lagi, duit makin kurang, tak mungkin aku nak mintak dia. Selalu dia yang bagi sendiri. Tapi sejak aku balik dari Hongkong dia dah tak bagi aku duit lagi.
Sekarang aku nampak bagaimana dilema isteri yang tidak bekerja apabila suami mereka buat hal. Apatah lagi kalau mereka ada anak. Tapi dalam kes aku ni lain. Perjalanan hidup aku masih jauh. Aku kena teruskan jugak sebab tak mungkin aku dapat undurkan masa kembali ke zaman suci.
Kadang-kadang aku rasa akulah manusia yang paling tewas dalam peluang kehidupan yang tuhan berikan. Kadang-kadang aku rasa it’s OK aku buat macam ni. Perjalanan aku terhenti ke satu lembah yang kotor dan busuk. Aku boleh terus berhenti disitu dan bermastautin selama yg aku suka atau teruskan perjalanan mencari tempat baru yang lebih teruk atau yang lebih baik. Segalanya terpulang pada aku. Kerana aku sendiri yang menentukan perjalanan hidupku.
Masih tiada lagi penamat atau kata putus yang dapat aku buat. Aku jadi terlalu bodoh hingga terpaksa membiarkan apa yang berlaku didepan mata aku. Memang aku pernah berjanji dengan Saiful yang kami akan menjalani hidup masing-masing. Dia dengan hidup dia, dan aku dengan hidup aku. Tapi masalah kami sekarang, Saiful tuduh aku yang beritahu mama dia. Aku takde peluang nak menjelaskan apa-apa. Dia pulak tanpa usul periksa bantai aku cukup-cukup. Sejak semalam aku demam. Mungkin budak dalam perut ni terkejut.
Jeritan gurauan Kamalia dan Saiful ditingkat atas mematikan lamunan aku. Aku cuma mampu mendengar.
Ade ketukan dipintu. Mak mertua dan bapak mertua aku datang nak melawat aku. Alamak!
Bayangkanlah muka terkejut beruk mak mertua aku bila dengar suara gurauan mesra Kamalia. Aku tak terkata apa. Mak mertua aku naik kat atas. Aku kejar dia. Dia tendang pintu bilik aku tapi tak terbukak pun hahaha… Suara Kamalia hilang. Saiful bukak pintu. Dia ternganga. Kamalia separuh bogel, belum tanggal spender dan bra lagi. Keadaan katil bersepah-sepah. Bantal berada dilantai. Mungkin mereka bergurau senda main baling-baling bantal dan berkejaran didalam bilik. Mak mertua aku tempeleng muka Saiful. Aku dapat tengok wajah ketakutan Kamalia.
“mama tak penah ajar Epul macam ni” mak mertua aku mula nak menangis.
“kenapa Epul buat macam ni?” mak mertua aku separuh histeria.
Akhirnya mereka buat keputusan duduk berbincang. Mak mertua aku cuba selesaikan semua ni dengan baik. Tapi dia masih lagi maki hamun Kamalia. Minah tu diam je. Mak mertua aku buat keputusan paling sial! Dia suruh Saiful kahwin dengan Kamalia, jangan buat maksiat lagi.
What???
Mak mertua aku pujuk aku. Aku tak sure perasaan sebenar aku. Aku bukan cemburu tapi aku rase tak best! Macam sial! Tapi aku ada terfikir sesuatu. CERAI! Tapi aku belum suarakan pada sesiapa. Sebab tujuan utama aku berkahwin adalah untuk melindungi anak ni. Supaya anak ni ada bapak. So, kalau aku bercerai sekarang, takde maknanya. Lagipun aku mesti rujuk pada jabatan agama sebab benda-benda camni takleh ambik ringan. Aku perlu tau hak aku. Apa aku boleh buat dan apa aku tak boleh buat. Tapi tentang keputusan mak mertua aku tu memang mengejutkan aku. Aku boleh pilih bermadu atau bercerai.
Kami berbincang sampai pukul 5 pagi. Perbincangan tu banyak kepada bebelan terhadap perbuatan Saiful dan Kamalia. Aku tak kuasa nak join meeting bodoh ni tapi aku tak boleh tunjuk yang aku takkisah sangat. Cuma yang peliknya aku tak boleh nangis. Aku mesti nangis depan mak mertua aku tapi airmata aku tak kuar la plak. Cisss!!!