Tuesday, July 4, 2006

Sayangkan Mangga Dibuang Betik, Sayangkan Padi Dibuang Rumput!

Selepas beberapa hari menghilangkan diri, aku nekad balik kerumah dan berhadapan dengan semua ni. Kereta Saiful ada dirumah. Aku semakin berdebar-debar.
Aku menuju kebilik dan berharap Saiful tak sedar yang aku balik. Bila aku bukak pintu bilik, Saiful dan Kamalia sedang berasmara diatas katil. Aku tercengang. Begitu juga Saiful dan Kamalia.
“Excuse me, boleh tinggalkan kami sekejap” Kami bersuara sinis memandang aku. Tanpa segan silu dia masih lagi berada diatas badan Saiful dan konek Saiful masih lagi tenggelam dilubang keramat Kamalia. Buah dada Kamalia kelihatan melendut bagaikan terung.
Aku diam, tutup pintu dan beredar ke ruang tamu. Aku tak pasti perasaan aku ketika itu, Cuma yang aku fikirkan, kenapa jalan hidup aku seteruk ini. Dengan keadaan aku yang bagaikan sundal dan keadaan suami aku yang sedang mengongkek dengan pompuan lain dalam bilik tidur kami. America pun tak buat macam ni, inikan pula kami yang Melayu ni! Entahlah…
Kira-kira 20 minit lepas tu Saiful dan Kamalia turun. Tiada riak bersalah atau takut-takut pada wajah Kamalia. Dia tersenyum sinis dan menjeling aku.
Kamalia keluar dari rumah memandu kereta Saiful. Saiful tak hantar dia balik.
“I balik dulu sayang” sekali lagi Kamalia menjeling aku dan mengucup bibir Saiful dihadapan aku.
Sebaik saja Kamalia pergi, Saiful duduk dihadapan aku. Aku pandang kearah lain, tak berani nak menatap wajah dia.
“I nak tanya u. U nak tamatkan semua ni atau teruskan? I rasa…” telefon bimbit Saiful berbunyi sebelum dia sempat menghabiskan kata-katanya.
Aku tak faham apa yang Saiful nak sampaikan. Aku tak tau apa yang dia maksudkan dengan ‘semua ni’, sama ada hubungan bebas aku dengan lelaki lain dan hubungan dia dengan Kamalia atau perkahwinan kami.
“ok Mama, malam ni kami datang, Yasmeen baru balik ni” Saiful memutuskan talian dan suruh aku bersiap untuk kerumah keluarganya di Bukit Antarabangsa. Aku mengeluh.
Kat rumah mak dia, macam biasa Saiful berlakon mesra dengan aku. Dan aku pun berlakon macam biasa.
“macam mana sepupu Meen kat Hongkong tu? Dah sihat?” mama tersenyum memandang aku. Aku gugup.
“dah ok sikit” aku jawab selamba. Rupanya Saiful bagitau mama dia yang aku pegi tengok sepupu aku sakit kat Hongkong. Dan aku kena jawab macam-macam soalan pasal Hongkong. Letih aku nak layan orang tua tu.
Saiful memeluk aku dan membelai rambut aku didepan mak bapak dia macam biasa. Lakonan dia memang hebat, sikit pun orang tak boleh kesan yang kami ada masalah besar. Dia suapkan aku makan dan suruh aku buatkan air sebab rindu nak rasa air yang aku buat. Sebenarnya aku tak pernah pun buatkan dia air.
“korang tidur sini jelah ye, dah lama mama tak jumpa korang, Meen pun bukan buat apa kat rumah kan? Esok boleh temankan mama pegi shopping” aku mengeluh dalam hati. Saiful pandang aku.
“ok” aku terkejut bila Saiful jawab OK! Hampeh betul la!
Malam tu kami tidur kat bilik lama Saiful masa dia duduk dengan mak bapak dia dulu. Masuk je dalam bilik Saiful tak cakap dengan aku walau sepatah pun.
“abang, I mintak maaf” aku menghampiri Saiful.
Saiful diam.
“I jatuh cinta kat budak tu, memang I salah” aku teruskan kata-kata walaupun Saiful tak jawab apa-apa.
“I tak buat apa-apa dengan dia, kami cuma bercuti” aku menipu.
“I tau u anggap I tak kenang budi” aku peluk bahu Saiful. Saiful masih diamkan diri.
Aku dah malas nak cakap lagi. Letih je layan mamat ni. Baru aku nak bangun ke katil semula, Saiful bersuara.
“I tak marah u, tapi I nak u respect I sebagai suami u. I tau u tak sayang kat I, kita kahwin sebab budak dalam perut tu, tapi u jangan buat I macam pak sanggup yang bodoh!” akhirnya Saiful meluahkan segalanya.
Aku diam.
“u tau Kamalia tu kekasih I, I dah nak kahwin dengan dia, tapi I tinggalkan dia sebab nak kahwin dengan u, nak tebus kesalahan I pada u, nak anak dalam perut u tu ada bapak, tapi u buat I macam ni” Saiful berkata tanpa memandang wajah aku.
Aku terus diam membisu.
“I tau u suka budak tu or jatuh cinta or whatever la tapi please la, tolong jaga maruah I sebagai suami u. orang semua kenal I, orang tau u isteri I, kalau orang nampak macam mana? Jagalah nama baik I, nama baik mama dan papa I” Saiful berceloteh lagi.
“I tak boleh berpisah dengan Kamalia, I tau u don’t care dan tak kisah apa pun yang I buat sebab u tak cinta kat I tapi tolonglah kawal diri u sebab u tu isteri I, I tak nak orang kata isteri I sundal!” aku membiarkan Saiful meluahkan segalanya malam tu.
Teruk aku kene basuh malam tu, Saiful membebel sepanjang malam sampai aku tertidur atas bahu dia masa aku lentok layan ceramah dia.
Aku sedar dia angkat aku letak atas katil, lepas tu aku sambung tidur sampai pagi aku bagun tengok dia takde, mungkin dah pegi keje dan aku pulak kena layan mak mertua aku shopping. Aduh!