Monday, June 5, 2006

Catatan Perjalanan

Tengahri tu, lepas lunch kat hotel, aku masih lagi tercangak-cangak mencari kelibat Zack. Manelah tau kalo terserempak. Tapi hampa. Aku pulang dengan penuh kehampaan sebab aku takde cara nak hubungi dia, apalagi nak melanjutkan persahabatan.
Dalam flight. 1.45 pm
Kelibat seorang lelaki yg aku cari-cari melintasi sebelah aku. Aku buka safety belt dan bangun.
“kenapa?”
“nak buang air”
aku bersuara pantas dan terus bangun. Saiful kembali membaca surat khabar.
“Zack!”Zack terkejut bila aku sebut nama dia.
Patutlah cari tak jumpa, dia pun balik jugak rupanya. Tapi tak sangka pulak aku dia balik ke KL.
“sebenarnya nak duduk lama lagi kat sana, tapi mak i panggil balik hari ni jugak, tu pun tiket takde, tinggal bisnes class je” Zack mengeluarkan sesuatu dari wallet dia. Dia hulurkan kad dia pada aku. Aku menerimanya dengan senang hati. Kalau dia tak bagi pun, aku dah nekad akan dapatkan jugak contact number dia.
Kami tak boleh lama berdiri depan toilet dan berbual. Syukurlah Cuma tinggal bisnes class je. Kalau dia kat economy class mesti aku tak dapat jumpa dia, sebab aku duduk depan, kalau dia bangun pegi toilet, aku memang tak nampak dia. Disebabkan dia dari depan (bisnes class), masa dia nak pegi toilet, aku ternampak dia. Itulah takdir namanya.
Sampai KL nanti aku akan hubungi dia. Sekarang takleh borak lama. Masa tak sesuai.
Aku kembali ke tempat duduk. Perjalanan 59 minit itu terasa terlalu lama. Aku tak sabar nak sampai KL, nak mulakan jurnal baru bersama Van Zakri.